O cenách u nás rozhoduje kupující

Občas se ptáte, proč jsme zvolili u určité knihy zrovna takovou cenu. Pravdou je, že do ceny vstupuje mnoho faktorů. Nejdůležitější jsou ale zákazníci.

Co to znamená?

Pro představu: v listopadu 2020 jsme vystavili na náš e-shop knihobot.cz 15 000 knih. Každou jednotlivou knihu musíme nacenit.

Menší část cen dokázal určit robot, na většinu byl ale potřeba lidský zásah.

Přístup ke stanovování cen jsme založili na Holandské aukci. Tento typ aukce není úplně známý, něco málo se můžete dočíst na Wikipedii. Naší zkušeností je, že nabízí nejlepší poměr mezi cenou a časem, který u nás knihy stráví. Chceme je prodat co nejrychleji za co nejférovější částku.

Holandská se této aukci říká proto, že se stala známou při dražbě tulipánů v Nizozemsku. Princip je jednoduchý:

  1. Nejdříve se odhadem stanoví vyvolávací cena.
  2. Pokud se zboží za tuto cenu neprodá, začne klesat.
  3. Aukci vyhrává ten, kdo se první přihlásí.

Na Knihobotu to v praxi funguje tak, že stanovujeme vyvolávací částku a pak čekáme, jestli se kniha prodá. Když se kniha prodá, tak to znamená, že byla cena stanovena adekvátně. Když si knihu nikdo nekoupí, zlevníme ji o X procent za Y dní. V den, kdy tohle píšu (2. 12. 2020) platí, že zlevňujeme o 18 % za měsíc.

Když stanovujeme vyvolávací ceny, záleží na několika faktorech. Ve skutečnosti na hodně faktorech.

Faktory, které vstupují do stanovení vyvolávací ceny knihy na Knihobotu
Faktory, které vstupují do stanovení vyvolávací ceny knihy na Knihobotu

Každá kniha je jiná…

Knihy, které vyšly zhruba v posledních 30 letech, mají ISBN, což nám při cenění pomáhá. Podle kódu rychle zjistíme, za kolik se kniha v současnosti prodává.

Pokud je titul stále k dispozici v běžných knihkupectvích, dokážeme náš exemplář díky ISBN nacenit automaticky. Většinou takovou knihu nabízíme za 60 % doporučené maloobchodní ceny. Samozřejmě nesmí být významně poškozená – to pak jdeme s cenou ještě níž.

Pokud kniha nemá ISBN nebo už nová není v prodeji, tak se řídíme vlastní databází a zkušenostmi. Zaznamenáváme totiž historii prodejů napříč knižním trhem. Víme, za kolik se dají jednotlivé tituly a jejich vydání prodat. Podle toho stanovujeme vyvolávací cenu.

Kompromis, který klape

Knihobot je tu od toho, aby pomáhal vracet knihy do oběhu. Lidem, kteří nám svěří knihy, abychom je za ně prodali, vyplácíme 60 % mínus 29 Kč z dosažené prodejní částky.

Zároveň chceme uspokojit kupující. Jen oni rozhodují o tom, jestli je stanovená částka správná, nebo ne.

Hledáme proto cenový kompromis, který vyhovuje jak prodávajícímu, tak kupujícímu. Když jsou obě strany spokojené, jsme spokojení i my.

29 komentářů na “O cenách u nás rozhoduje kupující”

  1. Milý Knihobote,
    děkuji za rychlé vyřízení mé objednávky i prodeje knih. Jsem ráda, že jsem objevila vaše služby a považuji je za opravdu výborný nápad.
    S oceněním knih problém nemám. Jsou, podle mého, výsledkem poptávky a nabídky. Když se mi cena nelíbí, tak mám přece možnost hledat lepší nabídku. Zrovna tak si můžu zkusit prodat knihy za svoje ceny.
    Takže ať se vám daří prodávat knížky pořád s elánem a úspěšně!

  2. Dobrý den, do nastavení prodejních cen vám nechci a ani nemohu mluvit. Poměr 60 % ku 40 % nebudu komentovat. Rád bych se však zeptal, proč vám nestačí těch 40 % z ceny a používáte ještě „-29 Kč“ z každé prodané knihy? Z titulů pod 49 Kč tak vlastně člověk nemá vůbec nic, a předem to téměř nelze odhadnout. Já jsem např. přinesl řadu velmi zachovalých a dle mého názoru atraktivních knih, u nichž jste však nastavili cenu 10 – 15 – 20 Kč. Není to poněkud demotivující algoritmus? A proč zrovna těch 29 Kč? Děkuji předem za vysvětlení…

    1. Dobrý den, 60 % – 29 Kč je vzorec, který nám dovoluje vyplatit vám co vyšší provizi se stoupající cenou knihy (a tato cena se odvíjí od zájmu čtenářů o daný výtisk). Naše část (tzn 40 % a 29 Kč) pokrývá vývoj webu, zpracování knih, jejich uskladnění, komunikaci se zákazníky a marketing, aby se knihy prodaly za co nejlepší cenu a co nejrychleji. Každá kniha potřebuje stejnou péči bez ohledu na cenu a projde desítkami páru rukou našich zaměstnanců. Takže to všechno pokrývá naše část. Zároveň pokud se kniha prodává za méně než 30 korun, náklady jsou trochu vyšší, ale to neseme my. O některé knihy bohužel není tak vysoký zájem, aby mohla být cena vyšší. Chápeme, že to může být demotivující. Zároveň to nic neříká o kvalitě obsahu takové knihy. Prostě jen jí je na trhu hodně, mnoho lidí ji aktuálně třeba i vlastní a tak nemá motivaci si ji pořídit. Pořád si ale myslíme, že i takové knihy má cenu posílat zpět do oběhu a své čtenáře si (třeba po delší době) přesto najdou 🙂

  3. Dobrý den.

    Jsem vaší novou zákaznicí. Právě jsem si přečetla návrhy cen u knih, které chci prodat. Jejich výši nechávám na vás, jenom se chci zeptat na jednu věc. Udáváte, že po prodeji mi vyplatíte 60 % ceny knížky, snížených o 29 korun. Co se stane v případě, že se kniha prodá za 12 korun? Když 60% z 12 je 7.20 mínus 29 rovná se – 21.80 Kč.
    Děkuji za odpověď.
    S pozdravem Nataša

    1. Dobrý den,
      tato částka u nás nikdy nejde do mínusu. Když se kniha prodá za 12 korun, je to pro nás sice ztrátové, ale tohle riziko bereme na sebe. Bohužel, některé knihy za vyšší cenu prodat nelze, protože o ně není vysoký zájem. Takže vy za tuto knihu nic nedostanete, ale ani nic neplatíte a nemusíte ji nijak řešit.

  4. Dobrý den. Vaše služby jsou perfektní 🙂 Valná většina knih, které jsem u Vás zanechal se velmi brzy prodala a za solidní cenu. Já u Vás naopak často knihy kupuji. Jsem tedy úplně spokojen.

  5. Dobrý den,
    když jsem se nedávno dozvěděl o Knihobotu, nápad poslat knihy znova do oběhu se mi moc zalíbil. Zatím jsem jich zkusil jen pár odeslat na prodej, ale určitě si i nějaké sám koupím. Po zpracování zaslaných knih jsem si se zaujetím prohlížel nastavené ceny. Chápu, že tituly, kterých máte skladem větší množství, se hůře prodávají a jejich cena může klesnout třeba na 10,- Kč a nemá smysl je zkoušet prodávat dráž. Překvapilo mě ale, že jedna z mých knih byla vystavena za 12,- Kč, přitom se jedná o docela novou knihu a žádnou další stejnou skladem nemáte. Spíš bych čekal, že knihu podle principu Holandské aukce zkusíte nabídnout za více peněz a pak budete cenu snižovat, když se nebude prodávat…
    Michal

    1. Dobrý den,
      u tato kniha se nacenila na 12 Kč na základě historie našich prodejů. Stejný titul jsme v nabídce již měli. Vystavili ho za 130 Kč. Jenže za tuto cenu o něj nikdo zájem neměl. A tak se cena snižovala a snižovala. Prodala se tehdy za 40 Kč (jinou další od tohoto titulu jsme neměli). Později jsme titul opět měli. Tentokrát vyvolávací cena začala na 48 Kč (tehdy byla jedinou knihou od tohoto titulu v naší nabídce). Ale za tuto cenu ji nikdo nechtěl. A tak se zlevňovala až si ji konečně někdo koupil za 10 Kč. Na základě této historie jsme vystavili vaši knihu za 12 Kč.

      Takže navzdory tomu, že knihu jsme měli jen jednou a že už v jiných knihkupectví není, byla kniha vystavena za nízkou částku. I když může být obsah skvělý, zájem o knihu není. Čím to? Může to být tím, že knihu má hodně lidí doma – hodně těch, co by si ji chtělo přečíst, ji už četlo nebo pořád vlastní. A nebo se na ni prostě zapomnělo. Lidé ani neví, že by je mohla zajímat. Třeba ten autor dlouho nic nevydal nebo nemá marketing. A tak prostě lidi neví, že by na něj měli chuť. Do zájmu a tudíž do ceny u nás vstupuje mnoho faktorů.

  6. Jsem překvapená a potěšená zároveň. Pod stromečkem jsem objevila knihy od syna, ví že doma hodně čteme, ale proč těch knih tolik? Právě on mě vysvětlil že jsou z knihobotu. Hned jsem začala pátrat na internetu a domluvila si odeslání knih k vám do knihobotu. To je rychlost 4.1.2022 odvezeny službou 3 krabice knih a dnes 9.1.2022 jsou již v nabídce k prodeji. To je pane služba, díky moc za ní. I já obcházela antikvariáty bezůspěšně. Moc vás v knihobotu zdravím a přeji jen spokojené zákazníky. Marie (70 let)

    1. Dobrý den, Marie,
      máme velkou radost, že jsme vás potěšili a hned dvakrát! 🙂
      Ať se Vám daří a užijete si nové čtení.

  7. Dobrý den, osobně jsem velmi s vašimi službami spokojená (jako bývalý knihkupec, pracující v oboru 37 let – se stále umím „podívat“ na prodej knih i z té, takříkajíc druhé strany. jendoduše a zkrátka: Díky!!!
    na komentář od pana Kamila Bouška, bych si dovolila podotknout slovy Boženy Němcové: „Není na světě člověk ten, aby se zachoval lidem všem.“ vaši práci a nápad takto pracovat s knihami, upřímně chválím. Včetně zajištěného odvozu od prodávajícího k vám. Jen tak dál. S pozdravem Jana Vebrová z Plzně.

  8. Musím Knihobot jen pochválit. přesně jak se tu píše, obcházela jsem dřív antikvariáty, kde se tvářili, že je spíš obtěžuji a při nejlepším knihy vzali za naprosto směšné částky. Myslím, že Knihobot tak dobře prodává i za vyšší částky, protože má vše výborně ošetřené. Knihy krásně nafocené, jsou ve výborném stavu. A dobře vychytávají o co je na trhu zájem. Pro mě naprostá spokojenost. Antikvární trh by se spíš měl zamyslet nad svou obchodní politikou. Já si rozhodně knihy koupím a ráda prodám.

  9. Osobně jsem za knihobot ráda, řadu let jsem obcházela antikvariáty a snažila se prodat opravdu hodnotné knihy. Sepisovala jsem hromady seznamů, každou knihu fotila a podobně. Bez úspěchu. Spousta z nich šla do knihobudky (knihy jsou zde úplně zdarma a myslím, že spousta z nich šla rovnou do sběru, čímž si nějaký potřebný alespoň vydělal na jídlo nebo nocleh, což chápu a nevadí mi to). Co mi ale vadí, je to, že se někdo naváží do služby, která pomáhá lidem, kteří mají knihy rádi a mají jich hodně, poslat je zase dál.. Aby nedocházelo k jejich vyhazování. A jestli je někde cena za knihu 39 Kč a někde 400 Kč, tak to jen dokládá, jak velkou „nouzi“ mají antikvariáty o knihy, když je mohou prodávat tak levně. (prosím aby tento příspěvek nebyl brán jako útok na antikvariáty!! Tak to vůbec není myšleno). Prostě myslím, že cíl je stejný, zachránit knihy a to je to podstatné.

    1. Dobrý den,
      pokud se knihy zlevní po čase až na minimální částku a ani za tu si je nikdo nekoupí, hledáme pro ně alternativní domov, například spřátelené instituce, kam je za odvoz odešleme. Případně se mohou objevit ještě u nás na výdejně, kde se prodávají za 10 Kč zákazníkům, kteří si jdou vyzvednout své objednávky, nebo k nám přinesli své knížky.

    1. Dobrý den,
      šance existuje vždy, ale nedokážeme říct, jak vysoká – záleží totiž na ostatních zákaznících 🙂

      U této knihy už sleva proběhla a z aktuální ceny může opět dojít ke slevení. Otázkou ale je, jestli ji mezitím nekoupí někdo jiný, kdo na slevu čekat nebude. Abyste to nemusela kontrolovat, doporučuji vám nastavit si hlídání slevy: https://knihobot.cz/kniha/530442-vetrelci-komplet-svazek-1-2016?pohlidat-slevu= zde zadejte částku, za kterou byste byla ochotna knihu koupit. Pokud cena položky pod toto číslo klesne, napíšeme vám e-mail.

      Také si můžete nastavit hlídacího psa obecně na tuto knihu a zároveň na její cenu – pak vám napíšeme e-mail kdykoli titul znovu naskladníme s cenou, která je pro vás přijatelná: https://knihobot.cz/hlidacipes

  10. Milý knihobote.cz,
    děkuji za vstřícný přístup při jednání o prodeji knih a jejich odvozu. Byla jsem mile překvapená ochotou a zájmem o mé knihy, které jsem chtěla prodat. Ani jsem nedoufala, že to půjde tak snad, protože má zkušenost z minulosti je, že nikdo starší knihy nechce (antikvariáty, knihovny atd).
    Ihned jsem dala tip na Vás i svým přátelům, kteří mají obdobný problém – za léta shromažďování knih nás tyto již „vyhánějí“ z bytu, neb prostoru nepřibývá. A jako správný milovník knih neumím knihu vyhodit, to je prostě nepřijatelné.
    Zároveň velmi oceňuji, že se mi u Vás podařilo sehnat i knihy, po kterých již dlouhodobě „pasu“ a to díky možnosti upozornění na tyto nedostatkové tituly.
    Děkuji Vám tedy velice za Váš přístup ke knihám a snahu o jejich navrácení do oběhu. Držím Vám palce a ať se Vám daří :-)))
    S pozdravem Zdena R.

  11. Vážený pane Gazdoši, milý knihobote.cz, vážený pane Pekaři, dovolte prosím zpětnou vazbu nejen na vaši cenovou politiku. Nejprve bych se rád vyjádřil k tomu, že na stránkách knihobot.cz nezveřejňujete žádný mail na nikoho konkrétního (kromě info@knihobot.cz). Je to jistě šikovné z vašeho hlediska a pro vás pohodlné. Ale směrem k veřejnosti to nepůsobí solidně. Vypadá to, jako byste počítali pouze s technickými dotazy, ale nikoli s tím, že lidé se budou chtít vyjádřit k vašemu byznysu jako takovému.
    A k vaší cenové politice. Pan Gazdoš se pro aktualne.cz pochlubil, že se knihobotu, tedy vám, povedl během minulého roku velký finanční výnos. Uvedl také, že nejprodávanější knihou byla „Na západní frontě klid“ (Erich Maria Remarque). Vy tento titul na knihobot.cz prodáváte za 400,- kč. Pominu fakt, že rozhodně nejde o antikvární cenu, přestože se jako antikvariát prezentujete. Ale když srovnáte svoji cenu této knihy s cenami jiných antikvariátů u stejného vydání stejného titulu, zjistíte ohromnou disproporci. Vy tento titul vydaný roku 1967 prodáváte za 400,-, zatímco stejné vydání seženete v pražských antikvariátech za poloviční cenu (1. podzemní antikvariát prodává stejné vydání za 200,-). V dalším pražském antikvariátu v Praze 9 stejný titul ve stejném vydání seženete za 150,- kč. V mimopražských antikvariátech seženete stejný titul ve stejném vydání za 60,- kč, 70,- kč (např. antikvariát Fryč v Liberci) a nejlevnější dokonce za 39,- kč. Takže kdybych si tuto knihu koupil v Liberci a i kdybych si ji nechal poslat poštou, vyjde mně i s náklady na poštovné o polovinu levněji, než kdybych si ji koupil ve vašem slavném knihobotu.
    Vaše firma tedy podle mého názoru likviduje antikvární trh a také kulturu spojenou s kamennými antikvariáty, které byly vždy místem setkávání kulturních lidí. Buďte si jisti, že u vás už si žádnou knihu nekoupím. S pozdravem Kamil Bouška.

    1. Dobrý den,

      asi nemá smysl reagovat na vše, co píšete. U konkrétní ceny jsme se nemuseli trefit. To se stává. Pokud jsme se spletli, tak cena spadne. Pravidelně ceny snižujeme, dokud se kniha neprodá. Nicméně, jestli prodáváme za přemrštěné ceny oproti antikvariátům, tak nerozumím tomu, jak jim můžeme být konkurencí. Natož je likvidovat. Většina našich zákazníků v antikvariátu nikdy nenakupovala, takže pouze přivádíme nové lidi na trh, který má mnohem větší potenciál. To pomáhá i naší konkurenci a sám jsem rád za každého, kdo v tomto oboru začne podnikat.

      S pozdravem Gazdoš

      1. Dobrý den, pane Gazdoši, milý knihobote, co se týče cenové politiky, musím souhlasit s kritikou výše. Ano, prezentujete se jako antikvariát a také jím jste. Čemu ale nerozumím, jak si můžete dovolit prodávat použité knihy za ceny, které jsou srovnatelné s cenami nových knih. Příklad: sháněla jsem dětskou knihu od Zdeňka Svěráka, u vás dvojí cena: 160 i 198. Zcela nová se dá sehnat i za 169, přímo u vydavatele. Nezlobte se, ale to není seriózní podnikání. Vaší velikou výhodou, které velice umně zneužíváte, je to, že se dokážete daleko lépe prezentovat a nakupování je u vás snadnější než v běžných antikvariátech. Cena za to je ale daleko vyšší než by se slušelo.

        1. Dobrý den,
          snažíme se najít pro knihy cenu takovou, aby odpovídala trhu, ale zároveň dokázala konkurovat velkým distributorům a samozřejmě se snažíme, aby použitá kniha u nás byla levnější než nová u nakladatele. To se někdy těžko uhlídá, protože nové knihy a dotisky vychází každý týden, třeba i mezitím, co máme knihu vystavenou. Snažíme se je hlídat a ceny upravovat, ale ne vždycky uhlídáme v tom množství všechny. Takže pomáhá, když nás na knihu upozorní zákazník a my je zkontrolujeme. Na knihy od pana Svěráka mrkneme. Moc děkujeme za upozornění.

        2. Jako prodávající chci maximální cenu a je mi jedno, zda knihu někde v zapadlé vesnici najdete levněji. Nikdo vám přece nebrání objet celou republiku a hledat, kde ušetříte pár desítek korun. To je vaše právo. Pokud o knihu za cenu Knihobotu nikdo nemá zájem, tak časem klesne a dočkáte se i vy.

        3. Vzhledem k tomu, že jde cena průběžně dolů, nevidím v tom problém. Nicméně, sběratelské kusy bych přednostně prodával i kupoval jinde. Je to výhodné pro obě strany.

          1. Dobrý den, u některých velmi vzácných knih máme výjimku a cenu nesnižujeme. Vždy se snažíme reflektovat situaci na trhu a to platí i pro tyto případy, někdy tedy bez snižování 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *