Rubriky
Bez kategorie

O cenách u nás rozhoduje kupující

Občas se ptáte, proč jsme zvolili u určité knihy zrovna takovou cenu. Pravdou je, že do ceny vstupuje mnoho faktorů. Nejdůležitější jsou ale zákazníci.

Co to znamená?

Pro představu: v listopadu 2020 jsme vystavili na náš e-shop knihobot.cz 15 000 knih. Každou jednotlivou knihu musíme nacenit.

Menší část cen dokázal určit robot, na většinu byl ale potřeba lidský zásah.

Přístup ke stanovování cen jsme založili na Holandské aukci. Tento typ aukce není úplně známý, něco málo se můžete dočíst na Wikipedii. Naší zkušeností je, že nabízí nejlepší poměr mezi cenou a časem, který u nás knihy stráví. Chceme je prodat co nejrychleji za co nejférovější částku.

Holandská se této aukci říká proto, že se stala známou při dražbě tulipánů v Nizozemsku. Princip je jednoduchý:

  1. Nejdříve se odhadem stanoví vyvolávací cena.
  2. Pokud se zboží za tuto cenu neprodá, začne klesat.
  3. Aukci vyhrává ten, kdo se první přihlásí.

Na Knihobotu to v praxi funguje tak, že stanovujeme vyvolávací částku a pak čekáme, jestli se kniha prodá. Když se kniha prodá, tak to znamená, že byla cena stanovena adekvátně. Když si knihu nikdo nekoupí, zlevníme ji o X procent za Y dní. V den, kdy tohle píšu (2. 12. 2020) platí, že zlevňujeme o 18 % za měsíc.

Když stanovujeme vyvolávací ceny, záleží na několika faktorech. Ve skutečnosti na hodně faktorech.

Faktory, které vstupují do stanovení vyvolávací ceny knihy na Knihobotu
Faktory, které vstupují do stanovení vyvolávací ceny knihy na Knihobotu

Každá kniha je jiná…

Knihy, které vyšly zhruba v posledních 30 letech, mají ISBN, což nám při cenění pomáhá. Podle kódu rychle zjistíme, za kolik se kniha v současnosti prodává.

Pokud je titul stále k dispozici v běžných knihkupectvích, dokážeme náš exemplář díky ISBN nacenit automaticky. Většinou takovou knihu nabízíme za 60 % doporučené maloobchodní ceny. Samozřejmě nesmí být významně poškozená – to pak jdeme s cenou ještě níž.

Pokud kniha nemá ISBN nebo už nová není v prodeji, tak se řídíme vlastní databází a zkušenostmi. Zaznamenáváme totiž historii prodejů napříč knižním trhem. Víme, za kolik se dají jednotlivé tituly a jejich vydání prodat. Podle toho stanovujeme vyvolávací cenu.

Kompromis, který klape

Knihobot je tu od toho, aby pomáhal vracet knihy do oběhu. Lidem, kteří nám svěří knihy, abychom je za ně prodali, vyplácíme 60 % mínus 29 Kč z dosažené prodejní částky.

Zároveň chceme uspokojit kupující. Jen oni rozhodují o tom, jestli je stanovená částka správná, nebo ne.

Hledáme proto cenový kompromis, který vyhovuje jak prodávajícímu, tak kupujícímu. Když jsou obě strany spokojené, jsme spokojení i my.

2 reakce na „O cenách u nás rozhoduje kupující“

Vážený pane Gazdoši, milý knihobote.cz, vážený pane Pekaři, dovolte prosím zpětnou vazbu nejen na vaši cenovou politiku. Nejprve bych se rád vyjádřil k tomu, že na stránkách knihobot.cz nezveřejňujete žádný mail na nikoho konkrétního (kromě info@knihobot.cz). Je to jistě šikovné z vašeho hlediska a pro vás pohodlné. Ale směrem k veřejnosti to nepůsobí solidně. Vypadá to, jako byste počítali pouze s technickými dotazy, ale nikoli s tím, že lidé se budou chtít vyjádřit k vašemu byznysu jako takovému.
A k vaší cenové politice. Pan Gazdoš se pro aktualne.cz pochlubil, že se knihobotu, tedy vám, povedl během minulého roku velký finanční výnos. Uvedl také, že nejprodávanější knihou byla „Na západní frontě klid“ (Erich Maria Remarque). Vy tento titul na knihobot.cz prodáváte za 400,- kč. Pominu fakt, že rozhodně nejde o antikvární cenu, přestože se jako antikvariát prezentujete. Ale když srovnáte svoji cenu této knihy s cenami jiných antikvariátů u stejného vydání stejného titulu, zjistíte ohromnou disproporci. Vy tento titul vydaný roku 1967 prodáváte za 400,-, zatímco stejné vydání seženete v pražských antikvariátech za poloviční cenu (1. podzemní antikvariát prodává stejné vydání za 200,-). V dalším pražském antikvariátu v Praze 9 stejný titul ve stejném vydání seženete za 150,- kč. V mimopražských antikvariátech seženete stejný titul ve stejném vydání za 60,- kč, 70,- kč (např. antikvariát Fryč v Liberci) a nejlevnější dokonce za 39,- kč. Takže kdybych si tuto knihu koupil v Liberci a i kdybych si ji nechal poslat poštou, vyjde mně i s náklady na poštovné o polovinu levněji, než kdybych si ji koupil ve vašem slavném knihobotu.
Vaše firma tedy podle mého názoru likviduje antikvární trh a také kulturu spojenou s kamennými antikvariáty, které byly vždy místem setkávání kulturních lidí. Buďte si jisti, že u vás už si žádnou knihu nekoupím. S pozdravem Kamil Bouška.

Dobrý den,

asi nemá smysl reagovat na vše, co píšete. U konkrétní ceny jsme se nemuseli trefit. To se stává. Pokud jsme se spletli, tak cena spadne. Pravidelně ceny snižujeme, dokud se kniha neprodá. Nicméně, jestli prodáváme za přemrštěné ceny oproti antikvariátům, tak nerozumím tomu, jak jim můžeme být konkurencí. Natož je likvidovat. Většina našich zákazníků v antikvariátu nikdy nenakupovala, takže pouze přivádíme nové lidi na trh, který má mnohem větší potenciál. To pomáhá i naší konkurenci a sám jsem rád za každého, kdo v tomto oboru začne podnikat.

S pozdravem Gazdoš

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *