Rubriky
Byznys deníček

Ohlédnutí za rokem 2020

Než jsem tohle začal psát, koukl jsem se na půl roku starý post a přijde mi, že bych mohl aktualizovat čísla a použít ho znova. Nic neočekávaného se nestalo. Běželi jsme plánovaným směrem. Něco se dařilo (prodávat) a něco se nestalo (další pobočka).

Čísla

Dosáhli jsme obratu 18,4 milionu. To je oproti loňským 7,4 milionům růst téměř o 150 % a znamená to 117 525 knih znovu vrácených do oběhu. Bohužel čím víc to roste, tím víc mi ta čísla připadají malá. V Česku se ročně prodá 20 – 30 milionů knih. Když uvážím jen nevhodné dárky a impulzivní nákupy, tak myslím, že by se klidně 10 % z toho mohlo vrátit do oběhu. To znamená, že jsme pořad na začátku.

Covid

Druhá vlna vládních restrikcí nás nezaskočila. Naštěstí na internet klademe důraz celou dobu a protože jsme nehodili flintu do žita, tak nás to stejně jako další podobné firmy spíš nakoplo. Pavel už to podrobně rozepsal v zápiscích z první vlny (vol.1, vol. 2) a já to ještě shrnul. Teď už jsme v tom uměli plavat.

PR

Obsluhujeme minimum knihkupeckého trhu. Knihobot nikdo nezná. Marketing neumíme a tak jsme to začali přes média. Tento rok jsme se objevili všude možně. Napsali o nás  Forbes a CzechCrunch a přitom nám čouhá sláma z pantoflí. V Blesku dokonce kreativně přebírali z tohoto blogu. Objevili jsme se v tištěných médiích jako Právo, MfDnes, Květy a Metro. Já mluvil do nějakého rádia o ozonu a Pavel v Seznam Zprávách komentoval Prymulu. Dokonce na začátku prosince jsem (ne)byl v DVTV. Po rozhovoru se slehla zem. Asi jsem podal špatný výkon. Těžko říct. Pamatuju si otázky, ale ne své odpovědi. (Rozhovor po měsíci vyšel a najdete ho na DVTV nebo Aktualne.cz.)

Marketing

Přiznávám, marketing je naše slabá stránka, kterou se přes PR snažíme obcházet. Koncem roku nás to dokonce tak vyčerpalo, že jsme většinu reklam vypnuli. Stejně to šlo samospádem. Pošta nám nezvládala posílat dostatečně velká auta a DPD nám natvrdo dalo limit na balíky. Proto jsme v prosinci zvolnili.

Od února k nám nastupuje Kristýna, která bude mít celý marketing a komunikaci na starost. Laťka sice není vysoko, ale máme velká očekávání. Jen nevím, jak to ještě měsíc máme vydržet :D.

Rozšiřování týmu 

Potřebujeme stále více rukou a máme už slušnou armádu brigádníků. V srpnu k nám jako další provozní nastoupila Monča, která byla náš první pražský brigádník. Myslím, že podobných akvizic nás asi brzo čeká víc. Nakonec se nám podařilo ještě den před Vánoci domluvit s Kubou, který od ledna rozšíří náš IT tým.

Výhledy

Už je jisté, že budeme dělat další pobočku. Nevíme, kam posadit další lidi a to nemluvím o dalších knihách. Další jednu nebo dvě pobočky chceme nejdřív v Praze. Teprve pak nás čeká Brno a Ostrava. Už jsme skoro měli další prostory, ale na posledních chvíli to padlo. To bude největší výzva pro začátek roku.

Taky nás čekají změny na webu. Ne náhodou jsme vzali makteťačku a dalšího programátora. Poslední rok jsme se soustředili na procesy v pozadí, aby byl náš systém co nejspolehlivější. Teď chceme, aby to umělo něco i z pohledu zákazníka. Aktuálně web umí jen vyrobit objednávku. Nechte se překvapit, co všechno jsem si pro vás připravili. Některé plány sem raději ani psát nebudu, aby se ze mě nestal knižní Elon Musk.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *